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Energy and weight reduction in hoisting systems with magnetic traction sheaves

  1. Dipl.-Ing., M.Sc. Armin Siegel Chair of Logistics Engineering, Institute of Material Handling and Industrial Engineering, Faculty of Mechanical Science and Engineering, TU Dresden
  2. Dipl.-Ing. Martin Anders Chair of Logistics Engineering, Institute of Material Handling and Industrial Engineering, Faculty of Mechanical Science and Engineering, TU Dresden
  3. Prof. Dr.-Ing. habil. Thorsten Schmidt Chair of Logistics Engineering, Institute of Material Handling and Industrial Engineering, Faculty of Mechanical Science and Engineering, TU Dresden

Zusammenfassungen

At the Chair of Logistics Engineering, TU Dresden, a particular focus is research and development of magnetic traction sheaves. Therein the main fundamentals of these special sheaves are determined for applications in different fields such as elevators, several kinds of winches, hoists and cranes. In the current research project “energy balance of magnetic traction sheaves”, the dynamic behaviour of systems with magnetic traction sheaves was investigated. The research focused on theoretical and practical examinations of energy balance. Moreover, a new approach for dimensioning magnetic traction sheave systems is presented. It is a project of the Research Foundation Intralogistics / Material Handling and Logistics (IFL), which is funded through the AiF under the program of Industrial Collective Research for SMEs (IGF) by the Federal Ministry of Economics and Technology (BMWi).

Verringerung von Energiebedarf und Masse in Hebezeugen durch Einsatz magnetischer Treibscheiben. – An der Professur für Technische Logistik liegt ein Schwerpunkt auf der Erforschung und Entwicklung von Magnettreibscheiben. Dabei wurden die Grundlagen für die Verwendung der speziellen Treibscheiben in unterschiedlichen Anwendungsfeldern wie dem Aufzugbau, bei Seilwinden und Hebezeuge sowie dem Kranbau aufgezeigt. Das aktuelle Forschungsprojekt „Energiebilanz beim Einsatz von Magnettreibscheiben“ untersucht das dynamische Verhalten von Systemen mit Magnettreibscheiben. Es stehen theoretische und praktische Untersuchungen bezüglich des Energieumsatzes im Mittelpunkt. Darüber hinaus wird ein neuer Ansatz Magnettreibscheiben auszulegen präsentiert. Das Projekt ist ein Vorhaben der Forschungsgemeinschaft Intralogistik / Fördertechnik und Logistiksysteme (IFL), das über die AiF im Rahmen des Programms zur Förderung der industriellen Gemeinschaftsförderung und -entwicklung (IGF) vom Bundesministerium für Wirtschaft und Technologie (BMWi) gefördert wird.

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