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Statistical analysis of the indentation rolling resistance measurement according to DIN EN 16 974 for the validation of simulation models

Statistische Betrachtung der Eindrückrollwiderstandsmessung nach DIN EN 16 974 zur Validierung von Simulationsmodellen

  1. M.Sc. Malte Kanus Institute of Transport and Automation Technology, Leibniz University Hannover
  2. M.Sc. Carsten Schmidt Institute of Transport and Automation Technology, Leibniz University Hannover
  3. Prof. Dr.-Ing. Ludger Overmeyer Institute of Transport and Automation Technology, Leibniz University Hannover

Zusammenfassungen

The most significant challenges in belt conveyor technology are continuously increasing mass flows and conveying distances. The resulting increase in movement resistance is thus responsible for the necessary increase in drive power. For the design of belt conveyor systems, it is essential to gain knowledge of the movement resistances that occur. The main resistance comprises indentation rolling resistance (IRR), idler running resistance, vibration bending resistance, bulk material rolling resistance, and camber resistance. The IRR represents the most significant component of the movement resistance for horizontal belt conveyors. Due to the resulting particular importance for the design of belt conveyor systems, a test method for determining the IRR was developed at Iinstitute of Transport and Automation Technology (ITA) and standardized in DIN EN 16 974. This established measurement method is costly and time-consuming, which is why investigations are being carried out at ITA to determine the ERW by simulation. The material parameters required for the simulation are determined from small samples, which support the development of energy-optimized conveyor belts and make them more efficient. The validation of the simulation results bases on the previous metrological determination. Therefore, the statistical proof of the established measurement procedure is of particular interest.

Die größten Herausforderungen in der Gurtfördertechnik stellen kontinuierlich steigende Massenströme sowie Förderstrecken dar. Die hieraus resultierende Erhöhung der Bewegungswiderstände ist somit für eine notwendige Steigerung der Antriebsleistung verantwortlich. Für die Auslegung von Gurtförderanlagen ist es deshalb von besonderer Wichtigkeit, Kenntnis über die sich einstellenden Bewegungswiderstände zu erlangen. Der Hauptwiderstand setzt sich aus Eindrückrollwiderstand (ERW), Tragrollenlaufwiderstand, Schwingbiegewiederstand, Schüttgutwalkwiderstand und Sturzwiderstand zusammen. Der stellt ERW den größten Bestandteil des Bewegungswiderstandes für horizontale Gurtförderanlagen dar. Aufgrund der daraus resultierenden besonderen Wichtigkeit für die Auslegung von Gurtförderanlagen wurde am Institut für Transport- und Automatisierungstechnik (ITA) ein Prüfverfahren zur Ermittlung des ERW entwickelt und in DIN EN 16?974 genormt. Dieses etablierte Messverfahren ist kosten- und zeitaufwendig, weshalb am ITA Untersuchungen zur simulativen Bestimmung des ERW durchgeführt werden. Die hierfür notwendigen Materialparameter werden aus kleinen Proben ermittelt, wodurch die Entwicklung energieoptimierter Fördergurte unterstützt und effizienter gestaltet wird. Die Validierung der Simulationsergebnisse basiert auf die bisherige messtechnische Ermittlung. Deshalb ist die statistische Absicherung des etablierten Messverfahrens von besonderem Interesse.

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